منتديات الحوار العام منتدى مخصص للنقاش الهادف والبناء والمواضيع العامه

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
كتاب شرح الفيس بوك (Facebook) و تويتر (Twitter) بحجم 2ميجا فقط aymanfm برامج كمبيوتر 2011 مجانية - تحميل برامج الكمبيوتر 2012 0 12-08-2011 08:34 PM
برنامج الفيس بوك للجوال Facebook Mobile ( صيغة JAR ) لكل الاجهزة مشمش العرب تحميل برامج جوال 2011 x برامج موبايل 2012 0 11-16-2011 12:35 PM
برنامج مسنجر الفيس بوك مثل الياهو | Facebook Messenger midozoro20 برامج كمبيوتر 2011 مجانية - تحميل برامج الكمبيوتر 2012 1 04-20-2011 01:42 PM
برنامج الفيس بوك للجوال Facebook Mobile ( صيغة JAR ) غديرالغدير تحميل برامج جوال 2011 x برامج موبايل 2012 0 08-12-2010 12:10 PM
برنامج الفيس بوك للجوال Facebook Mobile ( صيغة JAR ) غديرالغدير تحميل برامج جوال 2011 x برامج موبايل 2012 0 08-12-2010 12:03 PM

يرجي مساعدتنا فى تنظيف المنتدي وجعله افضل للابلاغ عن رابط او موضوع تالف

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 02-03-2012, 02:23 AM
الصورة الرمزية soft devil
soft devil soft devil غير متواجد حالياً
10  
A.M ( الاداره )

نظام الحمايه :Avira

علم دولتى
egypt

مزاجي اليوم

ناديك المفضل
Barcelona

إرسال رسالة عبر مراسل AIM إلى soft devil

افتراضي فيس بوك - الفيس بوك - موقع Facebook اخطر سلاح يهودي وصهيوني
اذا عجيك الموضوع متنساش تدوس اعجبنى فيس بوك - الفيس بوك - موقع Facebook اخطر سلاح عالمي تسخدمه امريكا واسرائيل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

النهاردة ياجماعة بجد حسيت اني مخنوي بجد حسيت اني مستفز بطريقة رهيبة

انا النهاردة هتكلم عن الموقع المشهور والشهير بـ Face Book

بداية احب اعرفكم بنفسي :

الاسم : احمد والشهرة فى المنتدي Soft Devil
المهنة : طالب بكلية طب الاسنان
الهوايات المفضلة : كرة القدم , الانترنت والسيو وخدمات الويب وغيرها

طبعا كلكم داخلين عايزين تشوفوا مين ده ايه الموضوع ده بيتكلم عن ايه

فى الاول بجد مكنتش عارف اكلم مين كنت محتار عمال اكلم فى نفسي بقالي سنة عمال ايه ليه كده هو فيه ايه احنا ليه كده اولا انا عارف اني فى ناس هتعارض على الموضوع ده وفيه ناس هتقللك مين المجنون ده وبيتكلم كده ليه بعد ماتقرا الموضوع لكن انا احب اقلهم ياجماعة ديه حاجة انا حاسسها بجد مخنوق منها انا قعدت ابحث عايز اعمل مقال عن الفيس بوك الموقع المعروف والشهير واللى كلنا عارفينوا اللى كلنا بنحترمه اللى اللى اللى ... بجد عايز اكلم ناس تسمعني ناس عاقلة اتكلم معاها وتفهمني ترد عليا اذا كنت صح او غلط الموضوع بالنسبالي طووويل وبجد انا فى الموضوع حبيت ارفع الستار بيني وبينكم هنا فى المنتدي حبيت انا مجرد واحد عنده وجهة نظر اتمني النظر ليها حد يجاوبني ليــــه كده

اولا الفيس بوك ده اتعمل امتي وليه وازاي

احب اتكلم الاول عن بعض المعلومات عن مؤسس وصاحب الفيس بوك :

الاسم : Mark Zuckerberg
الديانة : يهووووووووووووووووووووووووودي
الكلية اللى درس فيها : Harvard University
سيرته الدراسية والعلمية : Studied Computer Science at Harvard University
محل الولادة : نيويورك ( امريكا يعني )
وطبعا زي ماحنا مشايفين ديه صورته

قصة بداية الفيس بوك المعروفة فى كل مكان :

والله بجد انا مش عارف اقول عليها ايه قصة نجاح الفيس بوك ولا ازي حياة موقع الفيس بوك وازاي صاحبه ده عمله اها فعلن هو حقق نجاح كبيرر اوووي لكن النجاح ده بيا وبيك وبينا كلنا علشان كده انا بكلم الناس اللى منجحاه اووي كده عموما نرجع لموضوعنا القصة باختصار فى فيديو كده انا جبته من على اليوتيوب :

عزيزي الزائر يتوجب عليك التسجيل للمشاهدة الرابط [ للتسجيل اضغط هنا ]

او ممكن تقروها برضه :

عندما وصل مارك زكربيرغ إلى مدينة بالو آلتو في ولاية كاليفورنيا قبل أربع سنوات لم يكن يملك سيارة تقله أو بيتاً يأويه أو عملاً يقيه من السؤال.

وحتى لا تبدو هذه الصورة القاتمة كفصل من رواية البؤساء فإن مارك اليوم يمسك بدفة قيادة موقعه الاجتماعي "فيس بوك" Facebook.com الذي اشتهر عالمياً بوصل الناس بعضهم ببعض، رافضاً بنفس الوقت الأيدي التي مدت إليه بعروض تصل إلى مليار دولار. فهل يعقل هذا الولد؟

الحياة على حافة الهاوية

خلال ثلاث سنوات فقط تحولت عمليات موقع "فيس بوك " من غياهب الشقق المؤجرة بالتسوية إلى رحاب مكاتب الشركات الفارهة التي يتوفر فيها ثلاث وجبات يومياً إضافة إلى خدمة الكي والغسيل الجاف، لكن برغم هذا التطور الظاهر إلا أنها قد بقيت مبعثرة كغرف طلاب سكن الجامعات.

تشبه حياة زكربيرغ قصة فيلم بدأ بطفل معجزة يخترع ظاهرة تكنولوجية أثناء دراسته في جامعة راقية، وهي هارفارد، ومن ثم يطلقها لتثير زوبعة من الاهتمام.

ومع صعود نجمه يبدأ الطلاب البارزون بالتجول قرب غرفته في سكن الجامعة على أمل التعرف عليه شخصياً. وينتهي هذا الفصل بتركه للكلية ليعمل على تطوير اختراعه ويصبح سوبرمان الذي سيغير العالم كما عهد.

وفعلاً ما بدأ من أربع سنوات كمجرد موقع انترنت اجتماعي Networking Site يخص طلاب الجامعة أصبح الآن الواجهة المفضلة لما يربو عن 50 مليون مشترك، منهم موظفين في الوكالات الحكومية وشركات في قائمة العمالقة الـ 500.

ويتلقى الموقع يومياً زيارات من أكثر من نصف عدد مشتركيه. فبحسب شركة "كومسكور ميديا ميتريكس" التي تتعقب حركة شبكة الانترنت فإن موقع "فيس بوك" هو سادس موقع استخداماً في الولايات المتحدة - وهذا يعني أن 1% من الوقت على الانترنت تذهب لصالح موقع "فيس بوك".

كما صُنف الموقع بحسب الشركة المذكورة في المرتبة الأولى من ناحية أعداد الصور المتبادلة على الانترنت، حيث يصل عدد تلك المحملة في الموقع يومياً إلى ستة ملايين صورة. وبدأ الموقع ينافس محرك البحث "غوغل" مع Flickr و غيره من عمالقة التكنولوجيا باعتباره الواجهة المفضلة للموهوبين من المهندسين الشباب الساعين في وادي السيليكون الأمريكي.

تقول ديبرا آهو وليامسون وهي محللة في شركة إي-ماركتر e-Marketer بأن الموقع يسير بخطوات حثيثة لجلب 100 مليون دولار من العوائد هذه السنة - وهذا مبلغ لا يستهان به.

يعترف زكربيرغ أنه "هاكر" بقوله: "يظن معظم الناس لدى سماعهم كلمة "هاكر" أن الموضوع يدور حول اختراق الأنظمة"، لكنه يجاريك بهذا الرأي إذا ما وصفته بهاكر عندما يعرف أنك تختلف معه في ترجمته لهذه الكلمة. فبالنسبة له يدور مجتمع الهاكر حول المشاركة بالجهد والمعرفة لإنجاز شيء أكبر وأفضل وأسرع مما يمكن لفرد واحد القيام به. ويشرح ذلك قائلاً: "هناك تركيز شديد على الانفتاح والمشاركة بالمعلومات كإستراتيجية عملية ونموذجية لإنجاز أي شيء". حتى أنه قام باختراع مصطلح جديد باسم "هاكاثونز" Hackathons علقه على موقع فيس بوك - وهو مرادف لما قد يفسره الآخرون على أنه جلسة مركزة لتبادل الأفكار بين مجموعة من المهندسين.

مارك زكربيرغ، الهاكر الشرير

لكن ما دفع موقع "فيس بوك" إلى واجهة العالم كان يعتمد بالأصل على الاقتحام والدخول غير الشرعي من الطراز العتيد، وكان زكربيرغ هو الجاني. ترعرع زكربيرغ في ضاحية "دوبس فيري" المترفة في نيويورك، وهو ثاني أخواته البنات والابن الوحيد لطبيب أسنان وطبيبة نفسانية .

بدأ بالعبث بالكمبيوتر بعمر مبكر وتعلم بنفسه كيفية البرمجة. وطور هو وزميله دي أنجلو قبل تخرجهما من الثانوية برنامج يعمل كميزة إضافية لمشغل موسيقى mp3 المشهور باسم وين آمب "Winamp"، ويهدف إلى تتبع وتعلم عاداتك في الاستماع إلى الموسيقى ليقوم لاحقاً بإنشاء قائمة الصوتيات التي يحبها ذوقك. وبعد نشرهما للبرنامج مجاناً على الانترنت ثار اهتمام كبرى الشركات مثل مايكروسوفت وأمريكا أون لاين وخاطبوه على الهاتف بلهجة يستذكرها زكربيرغ بقوله: "أنظر يمكنك المجيء للعمل لدينا. آه وبالمناسبة أحضر معك ذاك الشيء الذي برمجته".

لكن عوضاً عن تلقف هذه العروض قرر الاثنان متابعة الدراسة، فالتحق دي أنجلو في جامعة "كالتك" وزكربيرغ في جامعة "هارفارد".

وهنا وقعت أحداث حلقة جريمة الاختراق التي بدأت دوافعها بسبب عدم توفير جامعة هارفارد لأسماء وصور الطلبة في دليل أساسي، وهو دليل متعارف عليه لدى جامعات أخرى باسم كتاب وجوه الطلبة Face Book، وبالمقابل أراد زكربيرغ إنشاء نسخة الكترونية من هذه المعلومات، لكن الجامعة كما يقول زكربيرغ :"أصرت على مقولة أن الكثير من الأسباب تحول دون جمع تلك المعلومات" ويضيف: "أردت فقط أن أبرهن لهم أن ذلك ممكن".

ففي إحدى ليالي بداية السنة الدراسية الثانية اخترق زكربيرغ سجلات الطلبة الإلكترونية في الجامعة، وأنشأ موقعاً بسيطاً أطلق عليه اسم "فيس ماش" "Facemash" والذي يعمل على مقارنة صور الطلبة مع صور الزائرين لتحديد أيهم "أكثر جاذبية" شكلاً. وخلال أربع ساعات فقط قدم للموقع 450 زائراً وشوهدت 22,000 صورة، وعندما اكتُشف أمره قطعت جامعة هارفارد وصلة الانترنت عن زكربيرغ.

بعد حفلة توبيخه على يد الإدارة والتي صاحبها جدل كبير في الحرم الجامعي بحسب ما دونته مجلة الجامعة اعتذر زكربيرغ بكل أدب من زملائه الطلاب. لكن أصر على قناعته بأنه قد فعل الصواب بقوله :"كنت اعتقد أن تلك المعلومات يجب أن تكون موفرة." (رفضت جامعة هارفارد التعليق على هذه الحادثة).

وبالنهاية عمد زكربيرغ إلى مراوغة الإدارة. فقام بعمل نموذج لكتاب الوجوه Facebook وطلب من زملائه إدخال بياناتهم بأنفسهم. و ساعده في البداية أصدقائه Andrew McCollumو EduardoSaverin وقد استهلك مشروعه وقتاً كبيراً منه حتى أنه مع نهاية الفصل الأول وقبل يومين من امتحان الفن والتاريخ وجد نفسه في معضلة عويصة، لا يكمن حلها إلا بدراسة 500 صورة من الحقبة الرومانية.

يقول زكربيرغ :"لم تكن هذه المادة مشابهة للحساب أو الرياضيات من ناحية تطبيق النظريات ومن ثم احتساب الأرقام، حيث يجب حفظها قبل وقت الامتحان." وكان الحل أنه قام بمغامرة على نمط مغامرات توم سوير، فبنا موقعاً على الانترنت ووضع كل من تلك الصور في صفحة وخصص مكاناً للتعليقات. وبادر إلى إرسال بريد الكتروني يدعو فيه زملائه لزيارة الموقع والمشاركة بملاحظاتهم عن تلك الصور التاريخية، تماماً كما يتم في حلقات دراسية لمناقشة مهمة على الانترنت. ويضيف بقوله:"خلال ساعتين امتلأت صفحات الصور بالملاحظات وكانت نتيجة الامتحان جيدة ليس بالنسبة لي فقط بل للجميع"

انطلاق موقع The Facebook

انطلق موقع Thefacebook.com كما سمي أصلاً في 4 فبراير 2004. واشترك فيه نصف الطلاب الدارسين في جامعة هارفارد خلال أسبوعين ومن ثم وصل عددهم إلى الثلثين.

انضم لاحقاً إلى زكربيرغ صديقيه موسكوفيتز وكريس هيوز Dustin Moskovitz and Chris Hughes للمساعدة في إضافة مزايا أخرى وتشغيل الموقع معتمدين على خدمة استضافة للمواقع كلفت 85 دولاراً في الشهر. وتبع ذلك رغبة طلاب من كليات أخرى عرض بياناتهم ووجوههم على الموقع مما دفع الثلاثي إلى تخصيص مساحات للمشتركين الجدد من جامعات مثل ستانفورد و ييل.

ومع حلول شهر مايو وصل المشتركين في الموقع من 30 جامعة. كانت العائدات تأتي من الإعلانات الخاصة بالمناسبات الطلابية والأعمال الخاصة بالكليات والتي بلغت بضع آلاف من الدولارات.

ويقول زكربيرغ عن هذا الانجاز "ما تمنيناه هنا هو السفر إلى كاليفورنيا لإمضاء عطلة الصيف هناك احتفالا بانجازنا"

وفعلاً توجه في نهاية السنة الدراسية الثانية (بعد ما تركا الجامعة نهائيا و قررا الالتفات للموقع بدوام كامل) إلى مدينة بالو آلتو بصحبة صديقيه موسكوفيتز وهيوز و آدم. استأجروا لدى وصولهم شقة بالتسوية مع Sean Parker مؤسس موقع رفع الملفات Sharing service Napster ليست ببعيدة عن حرم جامعة ستانفورد وهنا تدخلت الدجاجة لتبيض ذهبا .

القضية

في أيلول 2004 قامت شركة و موقع ConnectU بمقاضاة مارك و انه سرق جميع الكودات البرمجية منها لاستعمالها في موقعه الشخصي و القضية ما تزال عالقة ولم تثبت إدانة مارك لهذه اللحظة. و القصة كانت انه عين في هذه الشركة لتطوير الموقع فقام بأخذ الكود و القائمة البريدية و أرسل للجميع رسالة يحرضهم على التسجيل في موقعه فكشفت الشركة الموضوع. و الآن بالعكس يقول مارك أن كونكت يو هي تسرق لائحة البريد من موقعه و ترسل لهم رسائل لان يسجلوا في موقعها و رفع عليهم قضية بهذا الموضوع والأمور ما تزال عالقة بين قضيتهم و قضيته.

بداية الاستثمار

أول استثمار كان من قبل المؤسس المشترك بتأسيس شركة و موقع Paypal, Peter Thiel بمبلغ قدره 500.000 دولار.

في آذار 2005 استطاع الموقع استجذاب شركة Accel Partners لضخ مبلغ قدره 12,7 مليون دولار كرأس مال استثماري. و في آب من نفس العام اشترت فيس بوك اسم نطاق فيس بوك بدون "ذي" من The About Face Corporation بمبلغ قدره 200.000 دولار.

في شباط عام 2006 بدأت فيس بوك بالسماح لطلبة الجامعة بإضافة طلبة جامعيين كأصدقاء. و بعدها بشهر بدأت الإشاعات تظهر عن إمكانية شراء الموقع من العمالقة الكبار. و في نفس الشهر قام فيس بوك بأضخم تقدم ألا وهو تمكين جهة ثالثة و مطوريين لكتابة تطبيقات للموقع.

قام فيس بوك في عام 2007 بإضافات عديدة للموقع, تصنيفات و خدمات مما وسع من مجال الموقع و أخيرا اشترت شركة مايكروسوفت 1,6 من الموقع بمبلغ قدره 240 مليون دولار و أيضا امتلكت إعلانات الانترنت على شبكة فيس بوك في الوقت الراهن.

__________________________________________________ __

طيب ايه اللى انا عايز اقوله برضه ياجماعة بجد بجد انا مش عارف اتكلم ازاي او اقول ايه طبعا الفيس بوك حقق نجاح كبير جدا معهود وملاحظ وزي ماشوفنا قصة حياته فى الفيديو احب اتكلم معاكم شوية واناقشكم فى الموضوع ده بجد لانه بجد خانقني ومحتاج اتكلم فيه مع ناس عاقلة وفاهمة الفيس بوك ياجماعة لما اتفتح زي ماانتوا مانتوا ماعرفتوا كان مفتوح علشان غرض معين وطبعا كل المعلومات ديه عرفناها وموجودة فى الفيديو لكن بجد اللى يزعل اني حاليا دلوقتي الفيس بوك بقي يعتبر اقوي سلاح حربي بين امريكا واسرائيل والعالم كله متخيلين معايا لما موقع يخش عليه العالم كله باغراض متعددة اللى علشان يشوف ده ويتعرف على ديه ,,, واللى داخل متابع اخبار واللى واللى واللى متخيلين اني فـ لحظة واحدة ممكن امريكا تشن هجوم على مصر او على اي دولة .. متخيلين ايه اول حاجة يعملوها هو استخدام الفيس بوك بأي وسيلة ... وانا مش هتكلم اني صاحب الفيس بوك يهودي واحنا المفروض منخشش عليه لكن احنا عارفين كويس جدا اني الرسول ( صلي الله عليه وسلم ) حذرنا منهم اووي لكن ارجع واقول اني المشكلة ياجماعة الاكبر ان احنا بكده بندعم فعلن اليهود ابسط حاجة ليه الفيس بوك بشكله اللى بقاله سبع سنين بيه بالالوان ديه ازرق فى ابيض حد يعرف ليه حد سئل نفسه ليه وعلى فكرة كان فيه حاملة شاملة تتطالب بتغيير شكل الفيس بوك والاستايل بتاعه ليه مفيش اجابة انا احب المح واقول ليه منربطش الاستايل بتاع الفيس بوك الابيض والازرق اللى احنا شايفينوا ده بعلم اسرائيل لو لحظنا هنلاقي نفس الالوان بالظبط .. انا بجد وانا قاعد مع نفسي عمال اتكلم جوايا طب ليه يارب حطيت ايدينا ورحنا جوة ايدين ناس زي ديه ( امريكا واسرائيل ) هو انت يارب مش عارف انه فى لحظة واحدة ممكن تحصل مشكلة كبيرة ويكون سببها الفيس بوك ده ثورة مصري ثورة 25 يناير قامت عن طريقه يعني ثورة دولة بحالها قامت عن طريقه وبالتالي احنا روحنا فى ايديهم هما مش كانوا ممكن انهم يمسحوا الصفحات اللى متعلقة بالموضوع ده يمسحوا الصفحات كلها وموضوع الثورة ده كله يقف .... يااااه لدرجاتي احنا بقينا لعبة فى ايدهم طب لو انت معارض على كلامي فكر معايا مش ممكن فى ثانية واحدة ينشروا اي فكر هما عايزين ينشرووه بينا ... حد ينكر ويقلي لاء مش هيقدررووااا انا عايز حد بيفكر يرد عليا طب سيبك من ديه ياعمي الصفحات المنشورة والمعروفة بتاعت المواقع والصور الاباحية اللى تحديدا فيه ناس بتخش علشانها هما سايبنها ليه لحد دلوقتي ماتردوا وقولولي ليـه انا مش بتكلم معاكوا علشان تقولولي خلاص هنعمل مقاطعة او تقولولي آآآه ده بقى عدو النجاح لا انا بتكلم معاكم لاني محتاج ناس زيكم تفكر معايا الفيس بوك عمال يكبر يكبر يكبر وبقى ينافس جوجل وبقى يعتبر الموقع اللى ماسك الانترنت بأكمله .... يآآه موقع ماسك شبكة النت كلها ... طب ايه العمل بجد محتار سئلت نفسي ليه صاحب الموقع ده يكون يهودي ليه ميكنش مسلم او مسيحي طب سيبك من حتة الاسلام والمسيحية ياعم ليه يكون امريكي او اسرائيلي ليه ميكنش عربي انا مش هقللك مصري او مش مصري انا هقللك ليه ميكنش عربي لحد امتي هنفضل كده ياعرب رقبتنا فى ايديهم لحد امتي هنفضل كده ياعرب ... اسف فى الكلمة يعني كلاب عندهم ( انا اقصد المعني مش الكلمة ) لحد امتي ... لحد امتي هنفضل سايبين نفسنا ليهم بالطريقة ديه احنا بجد عايزين نقف واقفة ايجابية امريكا واسرائيل بجد بقوا واجهين لعملة واحدة وديه حقيقة هما بيحاربونا حاليا من وجهة نظري المتواضعة بسلاح الفيس بوك وسلاح تاني اللى هو المواقع الاباحية واحنا لسة بنفكر فى البنت ديه على الفيس وبكم فلانة على الفيس وفلانة بتكلم فلان .. هما خلاص خلونا مش فى الوعي وبيخططوا ويتكتكوا يعني فكرك يعني لو بكرة اسرائيل قالت يلا هجوم على العرب وهجوم على مصر صاحب الفيس بوك هيسيبك تعمل حملة علشان تقف ضدهم رددد عليا ... لاء واللى يحزني اكتر واكتر بقى اني فى صفحات فى الفيس بتدعو للاسلام وصفحات بتدعو للمسيحية والاتنين سايبين الصفحات الاباحية اللى الناس بتخش عليها فى الموقع وبيدعوا لدينهم يعني بالعقل كده اللى داخل على الفيس علشان صفحة مش كويس ( بمعني اصح صفحة اباحية ) هيجي يبصللك ليه ولا حتي هيفكر ليه فى الدين حتي والله الموضوع مش حكاية غيرة او حقد او او ... كل اللى هيجي فى بالكم الموضوع حكاية خووف بجد انا قعدت مع نفسي طب وبعدين ايه ممكن يكون الحل وبجد قلت لازم اعمل حاجة علشان ربنا ميجيش يسئلني يقلي العلم اللى انا ادتهوللك ده عملت بيه ايه وبرضه جه فى دماغي اننا ليه نسلم نفسنا ليه ؟!! ليه تبقى اروحنا ومستبقلنا فـ ايديه .... ليه ... ليه احنا منعملش موقع زي الفيس بوك واحسن منه يضربه ميت مرة بالجزمة ونقول للعالم خلاصصص احنا من النهاردة هنضرب الفيس بوك ده وهنضرب امريكا واسرائيل وهيبقى عندنا موقع زي الفيس واحسن منه وهنجحه كلنا مع بعض تخيلوا معايا العرب كلهم ( كل عربي ) قال اننا هنجح الموقع ده تخيل ايه اللى هيحصل .... ؟!!!! موفع احنا اللى نتحكم فيه واللى نتحكم فيهم كلهم مش هما اللى يتحكموا فينا احنا اللى نقلهم ده اه وده لاء موقع نقدر نعمل فيه اللى احنا عاوزينوا تخيل لو كلنا ولو لمرة واحدة فى حياتنا قلنا احنا ايد واحدة وهنعمل الموقع ده وعلى فكرة انا انا اقترحت عليكم الفكرة وانا عندي افكار كتيرة للموقع ده وان شاء الله هقلها وان شاء الله ممكن انفذها فى لحظات لكن السؤال هنا

انت هتكون معايا ؟!!!!!

بعد كده ياريتك تشوف الفيديو ده وتشوف علامة Mark الشخصية للفيس بوك :

اتمني ياجماعة مكنش طولت عليكم انا اسف لاني بجد طولت بس بجد انا مش عارف كنت اعمل ايه انا واحد من الناس اللى مخنوق اني انا عامل صفحة للموقع ده على الفيس بس للاسف انا مجبر على كده وده لظروف كتيرة لكن قريب كلنا هنتحد وانا واثق من ديه كلنا هنقول احنا ايد واحدة والفيس بوك لالالالاءءءءءءءء كلنا بجد هنحارب عدونا وبسلاحه وعلى الاقل ياعم لو مكنش فيه حرب او لو انت مش معايا فى حتت اني الفيس بوك ده سلاح خطير اقل حاجة وما فيها اننا كلنا نفتخر اني موقع اصله عربي بقى اكبر موقع فى العالم والحكاية ديه مش هتبقى بس بيا وبيك لاء ديه هتبقى بينا كلنا ايوة هتبقى بينا كلنا وانا بجد هعمل Share للموضوع ده على الفيس بوك لاصحابي وانت كمان لو عجبك اعمله share للاصحابك وخليهم يقولوا رأيهم هما كمان وبجد لو لقيت اني فى ناس كتيرة معجبة بالفكرة انا هبدأ بالتنفيذ فيها من بكرة

واحب اتكلم شوية عن بعض من افكاري اللى نفسي انفذها فى الموقع ده :

هحاول اخلي الموقع ده يربط بين الناس كلها برضه هيبقى اللغة الاولي فيه العربي وهيكون متوفر بكل اللغات برضه هربط الموقع ده بالدراسة بتاعتنا ( شباب الجامعة ) هيبقى لجميع الجماعات مناهجهم هتلاقيها فى الموقع ده بأسهل طريقة هحاول اخلي الموقع ده فايدة مالية ليا وليك انت كمان وكل عضو موجود عليه هوفرله الطريقة انه يكسب المال منها المال من خلال الموقع ده بجد لو انتوا موافقين على فكرتي وعندكم افكار تانية قولولي واقترحوها هنا فى الموضوع ده واحب اقول كمان اني مش بس الغرب هما اللى بيفكروا وهما اللى عندهم افكار لاء احنا كمان عرب وعندنا افكار وعندنا عقول احسن منكم مليون مرة بجد احنا عايزين نثبت الافضلية ليناااااااااااااااااااا

فى النهاية ياجماعة للناس اللى موافقاني فى كلامي احب اقول اننا مش هننجح الا لو كلنا بقينا ايد واحدة وقلنا احنا هنجح الموقع ده لازمااااااااااا

التوقيع

للابلاغ عن موضوع به روابط تالفة - او عضو مخالف اضغط هنا :

معاً نرفع شعارنا : لا للصهيونيه لا لمن سبوا حبيبنا -صلي الله عليه وسلم ولا للتوسع الامريكي في الاراضي العربيه

قديم 02-05-2012, 10:15 AM   #2
mahmoud2012
مبرمج مهم اووي

الصورة الرمزية mahmoud2012

إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى mahmoud2012 إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى mahmoud2012 إرسال رسالة عبر Skype إلى mahmoud2012  
علم دولتى

ناديك المفضل
مزاجي اليوم

الوظيفه

mahmoud2012 غير متواجد حالياً

10  

افتراضي رد: فيس بوك - الفيس بوك - موقع Facebook اخطر سلاح يهودي وصهيوني

كلامك صح انا شوفت الفيديو وصدقتك منهم للة احنا المفروض يكون لينا الفيس بوك علشان يساعدنا(مصر والعرب)
بغرض التواصل بين المصريين وليس اسرائيلين وامريكا (اللهم ارنا فيهم اية) (اللهم اقتلهم يارب العالمين ) (استجب لدعوتى ولدعوة المسلمين) انا كررت ان الواحد يشارك علشان الاخبار مصر او الاحسن ميشاركش الغرض من مشاركتنا هو الحب بيننا ليس الكرة والقسوة مع من ضدنا وشكرااا ياسوفت للافادة انا شكلى ياسوفت قرفان من الراجل الامريكى دة

التعديل الأخير تم بواسطة mahmoud2012 ; 02-05-2012 الساعة 10:17 AM
التوقيع

[/center]

كن متميزاً..
في طروحاتك... صادقاً في معلوماتك... محباً للخير

الموقع الشخصي

قديم 02-05-2012, 04:40 PM   #3
soft devil
A.M ( الاداره )

الصورة الرمزية soft devil

إرسال رسالة عبر مراسل AIM إلى soft devil  
علم دولتى

ناديك المفضل
مزاجي اليوم

الوظيفه

soft devil غير متواجد حالياً

10  

افتراضي رد: فيس بوك - الفيس بوك - موقع Facebook اخطر سلاح يهودي وصهيوني

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud2012

كلامك صح انا شوفت الفيديو وصدقتك منهم للة احنا المفروض يكون لينا الفيس بوك علشان يساعدنا(مصر والعرب)
بغرض التواصل بين المصريين وليس اسرائيلين وامريكا (اللهم ارنا فيهم اية) (اللهم اقتلهم يارب العالمين ) (استجب لدعوتى ولدعوة المسلمين) انا كررت ان الواحد يشارك علشان الاخبار مصر او الاحسن ميشاركش الغرض من مشاركتنا هو الحب بيننا ليس الكرة والقسوة مع من ضدنا وشكرااا ياسوفت للافادة انا شكلى ياسوفت قرفان من الراجل الامريكى دة
انا سعيد جدا بردك وعلشان كده انا قررت اننا هنعمل حاجة مصرية مية بالمية بدون ايدي خارجية وان شاء الله هتضرب الفيس بوك وكلنا هنكون ايد واحدة ضده وياريت لو عجبك الموضوع تعمله اعجبني وشير على الفيس بوك علشان الناس كلها تعرف الحقيقة وان شاء الله يكون ليك الاجر عند ربنا فى كده

التوقيع

للابلاغ عن موضوع به روابط تالفة - او عضو مخالف اضغط هنا :

معاً نرفع شعارنا : لا للصهيونيه لا لمن سبوا حبيبنا -صلي الله عليه وسلم ولا للتوسع الامريكي في الاراضي العربيه

قديم 11-25-2013, 01:02 PM   #4
cclcx45692
مبرمج مولعها

علم دولتى

ناديك المفضل
مزاجي اليوم

الوظيفه

cclcx45692 غير متواجد حالياً

10  

افتراضي http://can

Are we going to make the PhiladelphiaEagles huge favorites in every game they play for the rest of the year now because of one great prime time performance in Michael Vick's career? Correct me if I'm wrong, but hasn't Philadelphia already lost 4 times already this year? Didn't they lose last week to a Bears team that the pundits claim is doing it with smoke and mirrors? I'm not suggesting that the Houston Texans are world beaters, far from it. Houston however is only one game off the pace in the AFC South,

, they are certainly not out of things, and have a lot to play for. I think we forget sometimes that this is the NFL where everyone is playing for a paycheck. Last week's shut out was just what the doctor ordered for the Texans. Before last week they couldn't stop you or I from picking apart their secondary. I know it was against Rusty Smith, but in the NFL, you don't give back wins; and there were 10 other guys including Chris Johnson trying to move the ball on them. While I'm not suggesting that Houston's pass defense problems have been solved, contrary to what you might be lead to believe, Michael Vick is not the best pocket passer in the league; and that is what works well against the Texans defense. 8.5 points is just too much to give here. Take Houston covering the 8.5. FYI - This pick will be included in our picks for NFL Week 13 which will come out tomorrow. Year to date we are up 174.65% and are scheduled to donate some nice money to worth while causes. I hope some of you have been fortunate to piggy back us an dact upon our bets,

. You should all with your charitable suggestions. - Robert Fairchild Robert Fairchild is a professional sports gaming professional. He legally wages on professional and collegiate sporting events for a living. Robert is NOT suggesting that you quit your day job and try to wager on sports for a living. He is contributing his thoughts and experience to assist you in a recreational activity that you as an informed adult may choose to take part in. and If you would like to ask Dr. Roto a question, call (646) 915-9367 on Friday nights at 10:00pm EST and ask your question live on the that weeks Fantasy Football 411 Podcast. Check out these other stories..... ???????: